Laboratoria Przyszłości

O programie:

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane jeszcze w 2021 roku w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

Laboratoria Przyszłości  to  Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

Ze środków otrzymanych w ramach Laboratoriów Przyszłości w wysokości 30000 zł szkoła zakupiła:

  • Drukarkę 3D Flashfordge EDU Lite z kursem Tinkercard wraz z zestawem elementów dodatkowych z fimamentami
  • Mikrokontroler Arduino
  • Sację lutowniczą HOT AIR z grotem 2 w1
  • Statyw do aparatu i kamery
  • Zestaw oświetleniowy
  • Mikrofon kierunkowy Saramonic Vmic-Mini
  • Mikrofon Saramonic Blink 500 B1
  • Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery
  • Okulary VR 64 wirtualne laboratorium przedmiotowe zestaw 8 sztul ClassVR Premium VRP64/8

Sprzęt będzie wykorzystywany podczas zajęć z programowania i na kole multimedialnym. Nauczyciele po przeszkoleniu będą mogli posługiwać się sprzętem na swoich lekcjach.

Laboratoria Przyszłości

listopad 2022

Pierwsze próby filmowe

       Grupa uczniów z klasy VII, uczęszczających na koło multimedialne podejmuje pierwsze próby nagrania krótkiego filmu, którego tematem są wróżby andrzejkowe. Wykorzystuje do tego celu następujący sprzęt otrzymany w ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości: zestaw oświetleniowy Glareone, mikrofon kierunkowy Saramonic Vmic – Mini, statyw Hama Tripod 106-3D. Uczniowie, dzieląc pomiędzy siebie zadania, mogą poczuć się jak na planie filmowym. Takie przedsięwzięcia rozwijają kreatywność i zmuszają do twórczego myślenia. Siódmoklasiści mogą wtedy ćwiczyć pracę w grupie oraz uczyć się wspólnie rozwiązywać pojawiające się problemy.

październik 2022

Gogle wirtualnej rzeczywistości

      Uczniowie Szkoły Podstawowej w Krasnymborze podczas zajęć z programowania uczą się między innymi budowy i obsługi gogli ClassVR, które zostały zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. System w pełni angażuje uczniów w kreatywne i ekscytujące nauczanie. Wizualizacje miejsc w trybie 360°, trójwymiarowe obiekty i złożone struktury na wyciągnięcie ręki to wszystko przenosi lekcje w zupełnie inny wymiar, wszystko pod kontrolą nauczyciela. Zajęcia z wykorzystaniem gogli wirtualnej rzeczywistości pozwalają poznawać struktury, przedmioty i miejsca w bezpośrednim odzwierciedleniu prosto z pracowni lekcyjnej.

wrzesień 2022

Budowa i obsługa stabilizatora obrazu

     Uczniowie klasy VII Szkoły Podstawowej im,. Sybiraków w Krasnymborze podczas koła multimedialnego uczą się budowy i obsługi stabilizatora obrazu, tak zwanego „gimbala” Ronin DJI RSC 2, który został zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości (#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci). Dzięki niemu rozwijają zdolności poznawcze, manualne i techniczne. Stabilizator cieszy się dużym zainteresowaniem. Nauka obsługi sprawia im dużo przyjemności. Siódmoklasiści wykorzystują podczas niej wcześniej zdobyte umiejętności z zakresu informatyki, na przykład wykorzystując czytnik kodów QR. Oglądają przy tym filmiki na temat tego konkretnego modelu w Internecie oraz studiują instrukcję obsługi urządzenia.

Skip to content