O programie:
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane jeszcze w 2021 roku w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Ze środków otrzymanych w ramach Laboratoriów Przyszłości w wysokości 30000 zł szkoła zakupiła:
- Drukarkę 3D Flashforge EDU Lite z kursem Tinkercard wraz z zestawem elementów dodatkowych z filamentami
- Mikrokontroler Arduino
- Stację lutowniczą HOT AIR z grotem 2 w1
- Statyw do aparatu i kamery Hama Tripod 106-3D
- Zestaw oświetleniowy Glareone
- Mikrofon kierunkowy Saramonic Vmic-Mini
- Mikroport Saramonic Blink 500 B1
- Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery DJI RSC2
- Okulary VR 64 wirtualne laboratorium przedmiotowe zestaw 8 sztuk ClassVR Premium VRP64/8
Sprzęt będzie wykorzystywany podczas zajęć z programowania i na kole multimedialnym. Nauczyciele po przeszkoleniu będą mogli posługiwać się sprzętem na swoich lekcjach.
Laboratoria Przyszłości
Rok szkolny 2023/2024
Film
Oto rezultat pracy koła multimedialnego, kilku godzin montowania w programie Movie Studio 17 Platinum zakupionym w ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości. Życzymy miłego oglądania.
Druk 3D w Szkole: Nowoczesna Edukacja, Kreatywność i Praktyczne Umiejętności
Program „Laboratoria Przyszłości” wprowadza drukarki 3D do szkół, przynosząc liczne korzyści edukacyjne. Projektowanie i drukowanie własnych przedmiotów rozwija wyobraźnię oraz umiejętności techniczne uczniów, a także uczy obsługi nowoczesnego oprogramowania do projektowania 3D. Możliwość tworzenia namacalnych projektów zwiększa motywację i zaangażowanie uczniów w naukę, zachęcając do aktywnego udziału w zajęciach. Wprowadzenie drukarek 3D w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” to krok w kierunku nowoczesnej edukacji, wspierającej innowacyjność i praktyczne umiejętności uczniów. Tym razem klasa 1 wydrukowała zabawną zakładkę do książki.
Sprzęt audio/video
Program Laboratoria Przyszłości wyposażył Multimedialne Centrum Informacji w Krasnymborze w profesjonalny sprzęt do nagrywania filmów. Ze środków otrzymanych z dotacji szkoła zakupiła:
- Statyw do aparatu i kamery Hama Tripod 106-3D
- Zestaw oświetleniowy Glareone
- Mikrofon kierunkowy Saramonic Vmic-Mini
- Mikroport Saramonic Blink 500 B1
- Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery DJI RSC2
Uczniowie z chęcią korzystali z możliwości, jakie daje im ten sprzęt. Podczas zajęć koła multimedialnego siódmoklasiści podjęli się nagrania filmu pożegnalnego dla uczniów klasy ósmej. Pilnie uczyli się, w jaki sposób ustawiać sprzęt, jak go instalować, jak z niego korzystać. Sprawiało im to ogromną radość i stanowiło wspaniałą zabawę. Szkoła zyskała dzięki temu grupę filmowców, z których pracy z pewnością będzie korzystała podczas różnego rodzaju imprez kulturalnych.
„Odkryj Nowy Wymiar Edukacji: Gogle ClassVR jako Klucz do Interaktywnej Nauki”
Wykorzystanie gogli ClassVR zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” przynosi wiele korzyści zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Gogle umożliwiają stworzenie wirtualnych laboratoriów, w których uczniowie mogą eksperymentować i obserwować zjawiska naukowe w sposób niemożliwy do osiągnięcia w tradycyjnych laboratoriach. Dzięki temu można wzbogacić doświadczenia naukowe i umożliwić uczniom interaktywne eksplorowanie różnych dziedzin nauki. Platforma ClassVR oferuje szeroki wybór wirtualnych eksperymentów i symulacji laboratoryjnych, które są dostępne dla uczniów z różnych miejsc na świecie. Dzięki temu nawet szkoły o ograniczonych zasobach mogą zapewnić uczniom dostęp do zaawansowanych materiałów edukacyjnych. Korzystanie z gogli ClassVR wymaga od uczniów rozwinięcia umiejętności korzystania z technologii wirtualnej rzeczywistości. To pozwala im rozwijać kompetencje cyfrowe, które są coraz bardziej istotne w dzisiejszym świecie. Na dzisiejszych zajęciach z programowania uczniowie klasy 1 mieli okazje pospacerować wirtualnie wsród planet Układu Słonecznego.
„Drukarka 3D w szkole: nowe narzędzie do rozwijania umiejętności przestrzennych i kreatywności”
Zajęcia z programowania pozwalają uczniom na rozwijanie umiejętności obsługi drukarki 3D. Dzięki nim uczniowie mogą rozwijać swoją wiedzę na temat projektowania i myślenia przestrzennego, a także zainteresować się naukami ścisłymi. Drukarki 3D pozwalają na tworzenie trójwymiarowych przedmiotów i modeli na zajęciach lekcyjnych, co może pomóc uczniom w zrozumieniu tajników trójwymiarowej przestrzeni. Ponadto, drukowanie 3D może być stosowane jako narzędzie do rozwijania kreatywności i stymulowania zainteresowania przedmiotem. Dzięki drukarce 3D uczniowie mogą również uczyć się, jak działa technologia i jakie są jej możliwości, co może przygotować ich na przyszłość.
„Oko w oko z dinozaurami”
Jak najłatwiej dotrzeć do najmłodszego pokolenia? Mówiąc ich językiem – językiem nowych technologii. Klasa I na zajęciach z programowania miała okazję wirtualnie zwiedzić muzeum dinozaurów. Prehistoryczne zwierzęta poruszały się oraz wydawały dźwięki. Gogle ClassVR umożliwiają w sposób atrakcyjny poznawanie historii naszej planety.
Oprac. Paweł Karbowski
fot. Paweł Karbowski
Czerwiec 2023
Wirtualna wycieczka po Krasnymborze
W dniu dzisiejszym na zajęciach z programowania klasa 3 korzystając z gogli ClassVR miała okazję wirtualnie zwiedzić tereny Krasnegoboru. Po zrobieniu zdjęć kamerą 360 ° ciekawych miejsc w pobliżu naszej szkoły, załadowaliśmy je do portalu a następnie wysłaliśmy na gogle. System okularów ClassVr zaprojektowano tak, aby w pełni zaangażować uczniów w kreatywne nauczanie. Wizualizacje miejsc w trybie 360 stopni ułatwiają poznawanie nowych miejsc i wzmacniają zaangażowanie podczas lekcji.
Maj 2023
Zawieszka do kluczy
Tym razem na zajęciach z programowania klasa 3 wydrukowała zawieszkę do kluczy. Zastosowanie drukarki 3D wraz z wszystkimi jej możliwościami efektywniej przygotuje uczniów do kariery w inżynierii, projektowania oprogramowania 3D oraz udoskonala inteligencję przestrzenną, kompetencje cyfrowe oraz innowacyjne myślenie. Za jej pomocą zwykłe rysunki zmieniają się w trójwymiarowe modele, które w pełni oddają istotę „rysowanego” przedmiotu.
Kwiecień 2023
Wirtualne dinozaury
Na dzisiejszych zajęciach z programowania uczniowie klasy pierwszej tym razem przenieśli się w czasie do okresu kredowego. Przy pomocy gogli ClassVR spacerowali wirtualnie z dinozaurami oraz obserwowali spadającą kometę. System umożliwia przemieszczanie się po określonym terenie przez uczestników.
Marzec 2023
Na statku Krzysztofa Kolumba
Uczniowie klasy 1 za pomocą gogli ClassVR przenieśli się tym razem na statek Krzysztofa Kolumba. Mieli okazję pospacerować po wszystkich pokładach oraz poznać wygląd i wyposażenie ówczesnych łodzi żaglowych. Nauczyciel ma pełną kontrolę nad wirtualnym światem, do którego zaprasza uczniów. Wirtualna rzeczywistość (VR) oraz rozszerzona rzeczywistość (AR) wprowadzają uczestników w trójwymiarowy świat, pozwalając zobaczyć na wyciągnięciu dłoni miejsca, przedmioty i zjawiska niedostępne na zwykłej lekcji w szkole.
Luty 2023
Gogle ClassVR
Klasa pierwsza po raz kolejny przeniosła się do świata wirtualnego za pomocą gogli ClassVR, które zostały zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zwiedzili między innymi stadion piłkarski oraz mogli z bliska poobserwować dinozaury. System oferuje nowatorskie podejście do nauczania z wykorzystaniem okularów do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. System został zaprojektowany tak aby w pełni zaangażować uczniów w kreatywne i ekscytujące nauczanie.
styczeń 2023
Program Movie Studio 17.0 Platinum
Uczniowie klasy VII na kole multimedialnym montują swój pierwszy film nagrany w plenerze pt. „Zimowe zabawy”. Używają do tego celu programu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Jest to dobry sposób na uruchomienie ich potencjału twórczego. Praca nad stworzeniem kreatywnej całości jest jednym z podstawowych elementów edukacji estetycznej. Wykorzystywanie programów do edycji pomaga rozwijać także umiejętności informatyczne uczniów.
grudzień 2022
Drukarka 3D
Uczniowie klasy III na zajęciach z programowania poznają i udoskonalają technikę druku na drukarkach 3D zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Wyszukujemy odpowiedni model w formacie STL, następnie skalujemy w oprogramowaniu typu „slicer” do odpowiedniego rozmiaru i wysyłamy go w pliku „Gcode” do drukarki. To właśnie dzięki drukarce 3D uczniowie mają możliwość zarówno rozwijania kreatywności, wyobraźni przestrzennej, umiejętności analitycznych, jak i uczenia się pracy metodą projektu.
listopad 2022
Pierwsze próby filmowe
Grupa uczniów z klasy VII, uczęszczających na koło multimedialne podejmuje pierwsze próby nagrania krótkiego filmu, którego tematem są wróżby andrzejkowe. Wykorzystuje do tego celu następujący sprzęt otrzymany w ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości: zestaw oświetleniowy Glareone, mikrofon kierunkowy Saramonic Vmic – Mini, statyw Hama Tripod 106-3D. Uczniowie, dzieląc pomiędzy siebie zadania, mogą poczuć się jak na planie filmowym. Takie przedsięwzięcia rozwijają kreatywność i zmuszają do twórczego myślenia. Siódmoklasiści mogą wtedy ćwiczyć pracę w grupie oraz uczyć się wspólnie rozwiązywać pojawiające się problemy.
październik 2022
Gogle wirtualnej rzeczywistości
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Krasnymborze podczas zajęć z programowania uczą się między innymi budowy i obsługi gogli ClassVR, które zostały zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. System w pełni angażuje uczniów w kreatywne i ekscytujące nauczanie. Wizualizacje miejsc w trybie 360°, trójwymiarowe obiekty i złożone struktury na wyciągnięcie ręki to wszystko przenosi lekcje w zupełnie inny wymiar, wszystko pod kontrolą nauczyciela. Zajęcia z wykorzystaniem gogli wirtualnej rzeczywistości pozwalają poznawać struktury, przedmioty i miejsca w bezpośrednim odzwierciedleniu prosto z pracowni lekcyjnej.
wrzesień 2022
Budowa i obsługa stabilizatora obrazu
Uczniowie klasy VII Szkoły Podstawowej im,. Sybiraków w Krasnymborze podczas koła multimedialnego uczą się budowy i obsługi stabilizatora obrazu, tak zwanego „gimbala” Ronin DJI RSC 2, który został zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości (#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci). Dzięki niemu rozwijają zdolności poznawcze, manualne i techniczne. Stabilizator cieszy się dużym zainteresowaniem. Nauka obsługi sprawia im dużo przyjemności. Siódmoklasiści wykorzystują podczas niej wcześniej zdobyte umiejętności z zakresu informatyki, na przykład wykorzystując czytnik kodów QR. Oglądają przy tym filmiki na temat tego konkretnego modelu w Internecie oraz studiują instrukcję obsługi urządzenia.