„Lata
przedszkolne to dla każdego dziecka czas niezwykle
intensywnego poznawania świata, gromadzenia wiedzy,
rozwijania i doskonalenia wielu umiejętności. Kluczowym
narzędziem poznawczym, a zarazem warunkiem dobrego
funkcjonowania w społeczeństwie jest język. Pozwala on
myśleć, zadawać pytania, opisywać świat i wyrażać swe
opinie. Ułatwia zawieranie i pielęgnowanie znajomości,
dzięki niemu można snuć marzenia i refleksje. Język
potrzebny jest nie tylko dzieciom, które wciąż pytają
"dlaczego?" i dzięki temu szybko się uczą, lepiej
rozumieją świat i coraz sprawniej się w nim poruszają.
Język potrzebny jest także dorosłym. To nasz największy
sojusznik w kontaktach z innymi, w pozyskiwaniu
informacji i wiedzy, w przekonywaniu do swoich racji.
Ale język potrafi być też najgorszym wrogiem, gdy jest
ułomny i nieporadny - utrudnia wtedy komunikację, jest
przyczyną nieporozumień i porażek. Słaba znajomość
języka to źródło ciągłych frustracji i poważna
przeszkoda w osiąganiu sukcesów zarówno w życiu
społecznym, jak i zawodowym oraz prywatnym.
Wczesne dzieciństwo jest wyznaczonym przez ewolucję,
krytycznym czasem na naukę języka. Braków wyniesionych z
tego okresu zwykle nie da się nadrobić.
Dlatego nauczenie dzieci poprawnego, bogatego i pięknego
języka oraz swobody w posługiwaniu się nim, jest jednym
z najważniejszych powinności dorosłych wobec
najmłodszych i darów, jakie możemy im przekazać. To
prawdziwa przepustka do lepszego życia.
Wprowadzając codzienne czytanie, przedszkole może pomóc
dzieciom w dobrym, a może nawet w doskonałym opanowaniu
ojczystego języka.
Zaszczepiona w dzieciństwie pasja do książek i czytania
jest witaminą dla psychiki i umysłu dziecka, a
jednocześnie chroni je przed uzależnieniem od mediów
elektronicznych i fałszywych wartości masowej kultury.
Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na wykształconych,
kulturalnych, mądrych i dobrych ludzi wychowujmy je w
miłości do książek, codziennie czytając im dla
przyjemności: w domu, w przedszkolu i w szkole. O
przyszłości naszego kraju zadecyduje poziom ludzi,
których wychowujemy dziś.”
Wskazówki dla uczestników programu
1. 20
minut dziennie. Codziennie!
Należy wprowadzić na stałe codzienne czytanie dzieciom
przez nauczycieli przez co najmniej 20 minut dziennie,
najlepiej o stałej porze. Można czytać kilka razy
dziennie.
2. Kącik czytelniczy
Warto urządzić w sali specjalny kącik do czytania, w
którym pojawi się także niski regał z książkami
dostępnymi dzieciom w czasie całego dnia pobytu w
przedszkolu. Książki powinny być ustawione okładkami do
czytelnika,
by przyciągały uwagę dzieci i zachęcały do korzystania z
nich. Nie zabraniajmy dzieciom samodzielnego sięgania po
książki, ale zadbajmy, by były to książki odporne na
dziecięce zabawy i nieporadność rączek – w twardych
oprawach, najlepiej z twardymi kartkami (zwłaszcza dla
najmłodszych czytelników
3. Czas czytania dostosujmy do możliwości
koncentracji dzieci.
Dzieci, które nie miały wcześniejszych doświadczeń z
czytaniem, mogą mieć kłopot ze skupieniem uwagi dłużej
niż przez kilka minut. Niektóre wcale początkowo nie
będą umiały słuchać. Nie zniechęcajmy się! To normalny
etap wychowania do czytania, trwający nawet kilka
miesięcy, zanim dzieci przyzwyczają się do czytania i
będą na nie z radością czekać.
4. Nie zmuszajmy dzieci do nieruchomego siedzenia w
miejscu.
Dzieciom, które mają potrzebę ruchu, można pozwolić na
chodzenie lub na cichą zabawę - w tym czasie też będą
słuchały. Przecież języka nie uczymy się tylko na
siedząco! Pamiętajmy, że czytanie ma być dla dziecka
przyjemnością, a nie obowiązkiem i udręką.
5. Czytaniu powinno towarzyszyć zajęcia inspirowane
lekturą
– rozmowy i zabawy językowe, zabawy ruchowe i muzyczne,
zajęcia plastyczne, przygotowywanie przedstawień
i dekoracji do nich itp.
6. Zapraszajmy do czytania gości
- rodziców, dziadków, harcerzy, seniorów,
przedstawicieli ciekawych zawodów itd. , aby czytali
dzieciom, opowiadali o swoich pasjach i pracy. Podniesie
to rangę czytania, wprowadzi element dodatkowej
atrakcji, poszerzy wiedzę dzieci i ich otwartość na
innych ludzi, zachęci rodziców do czytania w domach i
przekaże sygnał społeczeństwu, że czytanie dzieciom jest
ważne.
7. Zapraszajmy na spotkania czytelnicze osoby
niepełnosprawne
– np. niewidome, na wózku inwalidzkim. Dzieci wcześniej
powinny się dowiedzieć trochę o rodzaju choroby lub
niepełnosprawności gościa i wspólnie przedyskutować i
przygotować dla niego wszelkie ułatwienia w dojeździe do
sali i podczas spotkania. (Trzeba zrobić rekonesans po
budynku, rozważyć, przeszkody architektoniczne. W jednym
z przedszkoli dzieci wykonały wspólnie drewniany podjazd
– dostały deski, gwoździe, młotki, gogle na oczy i pod
wodzą fachowego stolarza przygotowały to urządzenie).
Spotkania takie poszerzą wiedzę dzieci i ich otwartość
na innych ludzi, oswoją je z odmiennością i nauczą
szacunku wobec osób niepełnosprawnych, rozwiną ich
wrażliwość ludzką i moralną.
8. Zapraszajmy gości z zagranicy, którzy mówią po
polsku lub mogą przyjść z tłumaczem.
(np. osoby mieszkające w Państwa okolicy, goście z
Ambasady). Jeśli to możliwe – niech przyjdą w swym
stroju narodowym i przyniosą charakterystyczne dla ich
kraju rekwizyty – tkaniny, instrumenty, ozdoby. Niech
przeczytają lub opowiedzą baśnie swego narodu, a potem
opowiedzą dzieciom o życiu w swej dalekiej ojczyźnie.
9. Podejmijmy współpracę z pobliską biblioteką
...i zabierajmy dzieci np. raz w miesiącu do biblioteki,
gdzie panie bibliotekarki pokażą dzieciom i poczytają
nowe książki oraz nauczą korzystania z zasobów
bibliotecznych. Warto namówić bibliotekę, by
zorganizowała KLUB MOTYLI KSIĄŻKOWYCH*
10. Zabierajmy dzieci na wyprawy do księgarni,
hurtowni książek, redakcji gazet, do muzeów, na wystawy
sztuki i wystawy techniki
– wychowanie dziecka na sprawnego czytelnika wymaga
budowania jego wiedzy ogólnej, rozbudzenia ciekawości i
potrzeby poszerzania wiedzy o świecie
BIBLIOTEKA SZKOLNA WE WSPÓŁPRACY Z ODDZIAŁAMI
PRZEDSZKOLNYMI ZSS W KRASNYMBORZE BIERZE UDZIAŁ W
PROGRAMIE "CZYTAJĄCE PRZEDSZKOLA"
Przedszkole powinno dać dzieciom szansę codziennego
kontaktu ze słowem pisanym. Bibliotekarz wraz z
wychowawcami przedszkolnymi zachęcają wszystkie dzieci w
wieku przedszkolnym do kontaktu z książką, odkrywania
świata wyobraźni, która zostaje pobudzana na skutek
słuchania czytających na głos. Książka ma też wartość
terapeutyczną, pomaga w pokonywaniu codziennych
trudności, z którymi zmaga się przedszkolak.
SPOTKANIE Z BAŚNIĄ
18
września 5-latki wraz z wychowawczynią, panią Katarzyną
Dianą Radziewicz, odwiedziły bibliotekę szkolną, gdzie
dowiedziały się, jacy są najpopularniejsi autorzy baśni,
gdzie na półce mogą znaleźć książki z baśniami. Każdy
mógł wziąć do ręki taką książkę i obejrzeć, a następnie
wspólnie z innymi utworzyć baśniową wystawę. Oprócz tego
przedszkolaki odgadywały tytuły baśni na podstawie
obrazków na okładkach, zagadek zadawanych przez
bibliotekarkę, p. Emilię Świątkowską i rozpoznawały też
baśniowe przedmioty bez użycia wzroku, a tylko za pomocą
dotyku. Wszyscy bawili się znakomicie. Zapowiedzieli, że
to nie będzie jedyna ich wizyta.
KIERMASZ DLA PRZEDSZKOLAKÓW
Pod koniec września 2012 r., w ramach programu akcji
„Cała Polska czyta dzieciom”, w bibliotece szkolnej
odbył się kiermasz przeznaczony dla przedszkolaków.
Cieszył się on dużym zainteresowaniem zarówno młodych
czytelników, jak i ich rodziców. Procent ze sprzedaży
książek przeznaczono na zakup lektur.
KONKURS PLASTYCZNY
Na początku października 2012 r. biblioteka szkolna
ogłosiła konkurs plastyczny przeznaczony dla uczniów
klas 0-III pt. „Mój ulubiony bajkowy miś”. Prace
wykonane różnymi technikami można nadsyłać do końca
miesiąca do biblioteki szkolnej. Konkurs ogłoszono w
związku z obchodami Ogólnopolskich Urodzin Książkowego
Misia, które przypadają na 14 października 2012 r.
SPOTKANIE Z POLICJANTEM I PANIĄ Z BIBLIOTEKI W
JASTRZĘBNEJ DRUGIEJ
5 października 2012 r. odbyły się dwa spotkania
zorganizowane przez bibliotekę szkolną. Pierwsze
zorganizowano we współpracy z p. Alicją Augustynowicz i
p. Katarzyną Radziewicz. Gościem był podkomisarz Paweł
Jakubiak, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w
Augustowie. Przeczytał on przedszkolakom książkę Jerzego
Ławickiego pod tytułem „Uważaj! Uważaj!” opowiadającej o
bezpiecznej drodze do szkoły, właściwym zachowaniu się
podczas wsiadania do autobusu oraz przechodzeniu przez
jezdnię. Dzieci uważnie słuchały przygód żyrafy
Klementyny i słonia Pankracego. Z pewnością to spotkanie
wiele je nauczyło.
Kolejnym gościem tego dnia była pani Sylwia Łazarska,
która pracuje w Bibliotece w Jastrzębnej Drugiej.
Tematem jej „Misiowych bajeczek” były misie które
opowiadały o swojej rodzinie oraz jeden nieszczęśliwy
miś. Przypomniało to wszystkim przedszkolakom, że 14
października są Urodziny Książkowego Misia.
KĄCIKI CZYTELNICZE
5-LATKÓW I 6-LATKÓW
fot. E.
Świątkowska
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ BIBLIOTEK SZKOLNYCH
24 października przypada Międzynarodowy Dzień Bibliotek
Szkolnych. W naszej szkole połączyliśmy go z programem
„Czytające przedszkola”.
Już od rana pięciolatki i sześciolatki niecierpliwie oczekiwały aż
przyjdzie do nich bibliotekarka – pani Emilia
Świątkowska. Chciały wręczyć jej własnoręcznie wykonane
dyplomy z okazji Dnia Biblioteki z życzeniami wielu
nowych książek w i pomysłów na konkursy. Czekały też na
to, że zabierze ich pociągiem z klas do biblioteki.
Najpierw jednak Zabawa polegała na tym, aby kupić bilet
ze swoim imieniem i przyczepić go sobie do ubrania a
następnie ustawić się gęsiego i ruszyć udając dźwięk
pociągu. W przyczepianiu biletów pomagały przedszkolakom
panie wychowawczynie: Urszula Pastewska i Katarzyna
Diana Radziewicz.
Gdy przedszkolaki znalazły się już w bibliotece, zostały
wprowadzone przez panią bibliotekarkę w tajemniczy
nastrój. Chętnie odpowiadały na pytania dotyczące magii
i osób zajmujących się czarami. 5-latki stwierdziły, że
ich wróżką, która wymyśla nowe zabawy i sprawia, ze czas
razem spędzony jest magiczny, jest „pani Kasia”. Została
więc ona także wróżką w zabawie, która polegała na
odgadnięciu „tajemnicy wróżki” zapisanej na kartce.
Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie, dlaczego niektórym
dzieciom wróżka chce spełnić życzenia, a innym nie?
Zabawa polegała na tym, że dzieci ustawione w koło
mówiły swoje życzenia, a wróżka spełniała je tylko np.
dzieciom ubranym w bluzę z suwakiem, albo dziewczynkom
mających opaski na włosach, w zależności od tego, co
bibliotekarka napisała jej na karteczce.
Po tym wstępie nadszedł czas na głośne czytanie przez
bibliotekarkę baśni pt. „Wróżki” Charles`a Perrault`a.
Dzieci uważnie słuchały, bo później musiały narysować
wróżkę. Jednak ich zadanie było utrudnione, ponieważ
rysowały w trzech grupach: pierwsza rysowała tylko
głowę, druga- tylko tułów, a trzecia tylko mnogi. Na
koniec połączyły rysunki i podziwiały jak poszczególne
części ciała wróżki ciekawie razem wyglądają.
Zanim wszyscy ponownie wsiedli do pociągu, przesłali sobie siedząc
w kręgu iskierkę przyjaźni, która zakończyła zabawę w
bibliotece.
Gdy znaleźli się już w swoich klasach, wykonali piękne zakładki do
książek, które następnie podarowali pierwszoklasistów w
dniu ich Ślubowania.
Ten dzień pozostanie długo w ich pamięci i z pewnością zachęci do
częstszych odwiedzin w bibliotece.
DZIEŃ
DOBRY, PANIE LISTONOSZU
W ramach
tygodniowego tematu dydaktycznego „Kolorowe listy”, dnia 26.10.2012 r. ,
5-latków oddziału przedszkolnego z ZSS w Krasnymborze odwiedził miejscowy
listonosz, Krzysztof Wojewnik. Podczas spotkania dzieci mogły zapoznać się z
pracą listonosza i czynnościami pracowników poczty. Rozmawiając z gościem,
dzieci zrozumiały znaczenie znajomości własnego adresu, utrwaliły także
znajomość swojego imienia i nazwiska. Pan listonosz omówił dzieciom zagadnienia
takie jak: mundur listonosza i jego narzędzia pracy oraz pozytywne i negatywne
aspekty pracy. Ciekawość maluchów wzbudziła oczywiście wielka torba listonosza i
to, co się w niej znajduje. Widząc zaciekawienie dzieci, pan listonosz
zademonstrował jej zawartość. Ku wyraźnej uciesze dzieci -grupa przedszkolaków
dostała prezenty ( koperty, ulotki i czyste blankiety przekazów pocztowych ).
Pan listonosz w ramach programu „Czytające przedszkola” będącego częścią
ogólnopolskiej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” przeczytał najmłodszym
książkę pt. „Listonosz Pat. Dobra praca”. Książkę udostępniła Miejska Biblioteka
Publiczna. Oddział dla dzieci w Augustowie. Na zakończenie spotkania dzieci
wręczyły panu Krzysztofowi podziękowanie za poświęcony czas. Zadowoleni ze
spotkania pożegnaliśmy pana listonosza.
Oprac. Katarzyna Diana
Radziewicz
fot.
Katarzyna Diana Radziewicz
KONKURSOWE MISIE
40 prac plastycznych wpłynęło na
konkurs pt. „Mój ulubiony bajkowy miś” organizowany
przez Bibliotekę Szkolną w Krasnymborze w ramach
obchodów Urodzin Książkowego Misia. W konkursie
wzięły udział dzieci w wieku od 5 do 9 lat.
Nadesłane przez nie prace wykonane różnymi
technikami, od rysowanych kredkami, malowanych
farbami, po wyklejane kolorowymi wycinankami,
kulkami z bibułki, plasteliną lub brokatem.
Przedstawiały przeróżne misie znane z książek i
szklanego ekranu: Kubusia Puchatka, Uszatka,
bohatera „Sezonu na misia”, misia Yogi, a nawet
Lubisia.
Komisja w składzie: Emilia Świątkowska, Katarzyna Diana Radziewicz,
Danuta Wojewnik, miała nie lada kłopot w wytypowaniu
zwycięzców, bowiem każda praca była wyjątkowa i
niepowtarzalna, wykonana z dbałością o szczegóły.
Niektóre były bardzo pracochłonne i widać było, że
autor poświęcił wiele czasu, aby wszystko wyglądało
perfekcyjnie.
W wyborze pomagały 4 kryteria oceniania: zgodność pracy z tematem,
estetyka pracy, materiał służący do jej wykonania
(stopień trudności) oraz samodzielność wykonania
pracy.
Po długiej naradzie jury przyznało17 nagród w 5 kategoriach
wiekowych.
Wśród 5-latków I miejsce zajął Kacper Chomiczewski, II
miejsce - Mikołaj Czerwiński, III miejsce –
Wiktoria Kotarska. W kategorii wiekowej
6-latki I miejsce zajęła Dominika Daniszewska,
II miejsce -Kamil Węglicki, III miejsce -Wiktoria
Jurguć. Wśród pierwszoklasistów I miejsce zajęła
Natalia Rudziewicz, II miejsce -Wiktoria
Karbowska, II miejsce -Magda Krysztofik.
Zwycięskimi drugoklasistami są: Wojciech Szczytko,
który zajął I miejsce, Julia Zagórska – II
Miejsce i Bartosz Kułak – III miejsce.
Najstarsi zwycięzcy konkursu to: Maciej Białołus,
który zajął I miejsce, Ewelina Borkowska – II
miejsce, Weronika Dołęgowska – III miejsce. W
tej kategorii wiekowej wyróżnone zostały: Urszula
Dzienis i Patrycja Rogowska.
Zwycięzcy dostali nagrody książkowe oraz pamiątkowe dyplomy.
Pozostali otrzymali słodkie nagrody pocieszenia.
Wręczenia nagród dokonała pani dyrektor Barbara
Kotarska.
Wszystkie prace zostały zaprezentowane na wystawie w
bibliotece szkolnej.
Oprac. Emilia Świątkowska
fot. Damian Plisko kl. IIG
Bal Baśniowy
Dnia 16.11.2012 r. w Oddziale Przedszkolnym odbył
się „Bal Baśniowy”.
Sześciolatki przebrały się za różne postacie bajkowe. Było dużo
konkursów, na przykład: „Z jakiej bajki jestem?”, „Układamy
czarodziejskie zaklęcia”, „Ilustracja ruchowa piosenki
ABRAKADABRA”, „Wykonaj czarodziejską różdżkę”.
Następnie dzieci przygotowały słodki poczęstunek na bal
Kopciuszka. Pani bibliotekarka z Jastrzębiej Drugiej czytała
dzieciom baśń pt. „Kot w butach”. Sześciolatki chętnie
wypowiadały się na temat tej baśni.
Odbyła się także zabawa taneczna, na którą były zaproszone
pięciolatki. Było miło i wesoło. Wszyscy byli zadowoleni, że
mogli uczestniczyć w balu
.
Oprac. Urszula Pastewska
CZERWONY KAPTUREK NA SCENIE
Dnia 21.11
2012 r. grupa sześciolatków zaprosiła pięciolatków i uczniów
klas I-III na przedstawienie baśni pod tytułem „Czerwony
Kapturek”.
W związku z tematem kompleksowym „W świecie teatru” dzieci, pod
kierunkiem pani Urszuli Pastewskiej, przez tydzień
przygotowywały scenografię, pacynki do baśni oraz afisz
informujący o przedstawieniu.
Pomimo tremy sześciolatki bardzo ładnie przedstawiły baśń. Na
koniec przedstawienia grupa otrzymała duże brawa.
Przedszkolaki były bardzo uradowane i zadowolone ze swego występu.
Udowodniły, że baśń braci Grimm może stać się inspiracją do
przedstawienia jej na scenie.
Oprac. Urszula Pastewska
28 listopada 2012 r. - Spotkanie
przedszkolaków z przedstawicielami Placówki Straży Granicznej w
Lipsku
W
środę, 28 listopada 2012 r. przedszkolaków odwiedzili niezwykli
goście – pan Piotr Bagieński i pan Maciej Karczewski, którzy
byli przedstawicielami Placówki Straży Granicznej w Lipsku.
Przyjęli oni zaproszenie Biblioteki Zespołu Szkół w Krasnymborze
i zgodzili się wziąć udział w programie „Czytające Przedszkola”,
który powstał w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
Dzieci chętnie słuchały fragmentów „Gromadki Misia Uszatka”
autorstwa Czesława Janczarskiego. Dzięki tej książce dowiedziały
się między innymi, że należy wycierać nogi przed wejściem do
szatni, poznały Andrzejka-siłacza i z zainteresowaniem śledziły
losy łódki-kapcia utopionej w akwarium przez Misia Uszatka.
Zarówno czytający jak i słuchacze bawili się przy tym
wspaniale. Przedszkolaki podziękowały gościom za przybycie. Obaj
panowie cieszyli się, że sprawili im tyle radości swoją
obecnością.
.
Oprac. Emilia Świątkowska
Loteria fantowa z okazji obchodów Dnia
Pluszowego Misia (25.11.2012 r.)
Z okazji
obchodów Dnia Pluszowego Misia, które przypadają 25 listopada
2012 roku przedszkolaki: pięciolatki i sześciolatki
zorganizowały 26 listopada 2012 roku loterię fantową dla całej
szkoły.
Każdy los wygrywał. Fantami były pluszami przyniesione przez
dzieci. Pieniążki zostały przeznaczone dla chorego kolegi Marka,
który ma indywidualne nauczanie.
Przedszkolaki są dumne, że mogły pomóc koledze.
Oprac. Urszula Pastewska
„Odwiedził nas Mikołaj”
6 grudnia 2012
(czwartek) w Zespole Szkół Samorządowych w Krasnymborze,
przedszkolaków odwiedził święty Mikołaj. Dzieci z przejęciem
wyglądały gościa. Niecierpliwie zaglądały do okna i nasłuchiwały
odgłosu dzwoneczka. 5-latki powitały gościa wyliczanką „Jeden,
dwa…”, a po rozmowie z nim dostały piękne prezenty. Na pamiątkę
tego ważnego dnia wykonaliśmy zdjęcia. Dziękujemy Mikołajowi za
prezenty, a dzieci pamiętają, że obiecały słuchać rodziców w
domu i Pani w przedszkolu.
W tym dniu 5–latków odwiedziła również Pani pedagog z ZSS w
Krasnymborze Joanna Maciejewska. Po krótkiej rozmowie na temat
odwiedzin Mikołaja i otrzymanych prezentów, pani Joasia
pomalowała dzieciom buziaki specjalnymi kredkami do malowania
twarzy. I tak powstały śliczne kolorowe biedronki, kotki,
koguciki itp. zwierzaczki. Pani pedagog w ramach ogólnopolskiej
kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”. „Program Czytające
przedszkola” przeczytała najmłodszym książkę pt. „Wigilijny
wieczór” Alicji Patey Grabowskiej.
Maluszki pełne wrażeń po wizytach, zaczęły ubierać choinkę
klasową. Zgodnie wszyscy uznali, że ten dzień był niezwykle
udany.
Opracowała: Katarzyna
Diana Radziewicz
Mikołaj, oprócz
obdarowania 6-latków prezentami, zachęcał także do czytania
książek
Mikołajkowy Kiermasz Nowej Książki,
który odbył się w bibliotece szkolnej, spodobał się 5-latkom
i 6-latkom
Poczytaj mi,
babciu....
11 lutego 2013 roku 5-latki
gościły swoje najukochańsze babcie. Jedna z nich - pani
Elżbieta Ryszkiewicz, chętnie skorzystała z zaproszenia i na
rzecz programu „Czytające przedszkola” w ramach kampanii
„Cała Polska czyta dzieciom” przeczytała swojej wnuczce,
Oliwii Sztukowskiej, oraz jej koleżankom i kolegom
książeczkę autorstwa Ireny Landau pod tytułem „Babcia też
człowiek”.
Dzieci nauczyły się z niej, ze należy pomagać swoim
rodzicom, a szczególnie babci, w obowiązkach domowych.
Zrozumiały, że babcia też ma prawo być czasem zmęczona,
czasem ma ochotę oderwać się od obowiązków i zrelaksować się
przy czytaniu książki.
Przedszkolaki z zaciekawieniem słuchały tego, co czytała im
babcia. Z pewnością nie był to czas stracony. Z
niecierpliwością czekają na kolejnego gościa, który
przeniesie ich w świat książek.
Oprac. Emilia Świątkowska
Światowy Dzień Poezji w przedszkolu
21 marca 2013 roku, z okazji Światowego
Dnia Poezji, przedszkolaki, czyli 5-latki i 6-latki pod opieką
pani Katarzyny Radziewicz i pani Urszuli Pastewskiej
zaprezentowały przed całą szkołą występ słowno-muzyczny z
wykorzystaniem instrumentów muzycznych dotyczący nadchodzącej
wiosny. Pięknie zaprezentowały wiersz Jana Brzechwy pt.
„Przyjście wiosny” oraz przedstawiły słowami wierszy nadejście
wiosny widzianej oczami zwierząt leśnych. Dzieci były wspaniale
przebrane, na buziach miały piękne maski zwierząt takich jak np:
wiewiórka, borsuk, żaba, kret, jeż, wąż, sroka, kos.
Oprac. Emilia Świątkowska
Zajęcia z biblioterapii w 5-latkach i 6-latkach w
ramach Tygodnia Bibliotek
8 i 9 maja 2013 roku odbyły się zajęcia z
biblioterapii przeprowadzone przez bibliotekę szkolną. Tematem
zajęć była złość oraz metody radzenia sobie z nią.
Przedszkolaki aktywnie uczestniczyły we wszystkich
przewidzianych atrakcjach. Z wielką chęcią udawały dzikie
zwierzątka, które nie ukrywają tego, że są groźne. Naśladowały
między innymi tygrysa, słonia, węża i wilka.
Następnie wysłuchały opowiadania terapeutycznego Eriki
Meyer-Glitza pod tytułem „Kiedy Kan-No-Mushi” się obudzi oraz
obejrzały prezentację multimedialną ilustrującą przeczytany
przez panią bibliotekarkę tekst. Chętnie odpowiadały na pytania
dotyczące bohaterek opowiadania. Rozumiały, ze niekontrolowana
złość jest czymś niewłaściwym.
Każdy z uczestników spotkania mógł usiąść na krześle złości i
pokazać za pomocą miny, jak wygląda, gdy jest na kogoś zły.
Podczas tych zajęć dzieci poznały metody pozbywania się złości:
taniec, sport, słuchanie muzyki. Brały też udział w zabawach
uczących rozładowywania złych emocji. Darły gazetę i tworzyły
kulę złości, którą wyrzucały do kosza. Doprowadzały do pęknięcia
balonika, który miał narysowaną buźkę wyobrażającą złość.
Strzępki baloników wrzucały do pojemnika z uśmiechniętą lub złą
buźką, w zależności od tego, czy zajęcia podobały się, czy też
nie.
Na koniec tworzyły czarnymi kredkami rysunki przedstawiające
osobę, która jest zła oraz kolorowe portrety wesołych osób.
Tworzeniu prac plastycznych towarzyszyła muzyka.
Każdy mógł podziwiać ich dzieła, które zostały wyeksponowane w
postaci wystawy.
Sądząc po tym, że większość przedszkolaków zapełniła balonikami
pojemnik z uśmiechniętą buźką, zajęcia podobały się i wprawiły
ich w dobry nastrój.
Oprac. Emilia Świątkowska
fot. Urszula
Pastewska, Katarzyna Diana Radziewicz, Emilia
Świątkowska
Wycieczka przedszkolaków do Miejskiej
Biblioteki Publicznej i Muzeum Ziemi Augustowskiej
Z okazji Tygodnia Bibliotek 14 maja 2013
roku 5-latki i 6-latki wraz z wychowawczyniami, czyli panią
Katarzyną Dianą Radziewicz i panią Urszulą Pastewską, wzięły
udział w wycieczce do Augustowa zorganizowanej przez bibliotekę
szkolną w ramach programu „Czytające przedszkola”.
Na początku odwiedziły Miejską Bibliotekę Publiczną. Tam zostały
powitane przez panie bibliotekarki: p. Krystynę Fiodorow i panią
Iwonę Wysocką. Wzięły udział w lekcji bibliotecznej „Lata osa
koło nosa”. Wysłuchały opowiadania o osie ze zbiorku
„Opowiadania z piaskownicy”, Każdy z uczestników spotkania
otrzymał pamiątkową naklejkę z osą. Bawiły się także w uciekanie
przed osą , a także w poszukiwaczy skarbów, dzielnie buszując
wśród regałów, aby odnaleźć kolorowe obrazki i podzielić je na 3
grupy.
Dzieciaki bawiły się świetnie. Zapowiedziały, że na tej jednej
wizycie się nie skończy, ponieważ chcą zostać czytelnikami tej
biblioteki.
Następne w kolejności było Muzeum Ziemi Augustowskiej. Pani
kustosz Anna Guzewicz oprowadziła wszystkich po Sali pełnej
eksponatów. Znalazły się tam bardzo stare przedmioty zaliczające
się do trzech grup zawodów, a mianowicie: tkactwa, garncarstwa i
plecionkarstwa. Dzieci mogły obejrzeć między innymi prawdziwy
kołowrotek, dowiedziały się jakie było kiedyś znaczenie słowa
„szlaban” oraz dlaczego starą lampę nazywano „dziadkiem”.
Na koniec wysłuchały opowiadania o słomiance z książeczki
autorstwa Wandy Chotomskiej pod tytułem: „Od rzeczy do rzeczy”
czytanego na głos przez panią kustosz.
Pierwsza wizyta w bibliotece była bardzo emocjonująca.
Przedszkolaki okazały duże zainteresowanie eksponatami,
grzecznie słuchały tego, co mówiła pani kustosz. Z pewnością
była to dla nich bardzo pouczająca wycieczka.
Oprac. Emilia Świątkowska
fot. Emilia
Świątkowska
XII Ogólnopolski
Tydzień Czytania Dzieciom
Od 1 do 8
czerwca 2013 roku trwał XII Ogólnopolski Tydzień Czytania
Dzieciom w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom. Ponieważ
nasza szkoła wzięła udział w programie Czytające Przedszkola,
biblioteka zaprosiła rodziców, aby przez tydzień codziennie rano
czytali przedszkolakom.
4 czerwca 2013 roku jako pierwsza 5- latkom i 6-latkom czytała pani
Jadwiga Szyper. Wybrała ona książkę S. Szuchowej i H.
Zdzitowieckiej pod tytułem „Od wiosny do wiosny”. Przeczytała
opowiadania o przyrodzie, zagadki dotyczące roślin i zwierząt
oraz baśń o kwiecie paproci. Przedszkolaki z dużym
zaciekawieniem słuchały głosu pani Szyper, której w
przygotowaniach do wystąpienia pomagała 6-letnia córeczka
Patrycja. Następnego dnia, czyli 5 czerwca 2013 roku, dzieciom
czytała pani Barbara Miklaszewicz, mama Beaty i Mateusza.
Sięgnęła ona do książki Mieczysławy Buczkówny „Drugi Wojtuś”.
Pięknie przeczytała rozdział pod tytułem „Przedszkole jest
nasze”, z którego przedszkolaki dowiedział się, między innymi,
że pani przedszkolanka może być dobra i zła.
Kolejnymi gośćmi, którzy 6 czerwca 2013 roku zgodzili się poczytać
maluchom byli pani Marta i pan Karol Klim, rodzice Rafała. Dużą
atrakcją było zaprezentowanie przez nich munduru leśnika, gdyż
oboje pracują w tym właśnie zawodzie. Opowiedzieli oni kilka
słów o swojej pracy. Dzieci chętnie wzięły udział w dyskusji o
lesie, zwierzętach i roślinach, które można tam spotkać. Pan
Karol Klim, kontynuując temat przyrody, przeczytał dzieciom
fragmenty książki Marii Kownackiej pod tytułem „Razem ze
słonkiem. Wiosna”. Pani Marta zaprezentowała fragmenty książki
Aleksieja Pysina pod tytułem „W słonku”, gdzie przepięknie
przeczytała wiersz „Mgła”. Dużą atrakcją było to, że dzieci
mogły samodzielnie wybrać fragment, który chciały usłyszeć.
Następnym gościem tego dnia była pani Barbara Dyda, która
przeczytała fragmenty książki również Marii Kownackiej, tyle, że
„Razem ze słonkiem. Przedwiośnie”.
Ostatnią osobą, która 7 czerwca 2013 roku zgłosiła swój udział w
Tygodniu Czytania była pani Beata Biedul, mama Kuby i Konrada.
Zaprezentowała wszystkim słuchaczom fragmenty książki autorstwa
Mariana Grześczaka pod tytułem „Przedszkole wesołych przygód”.
Dzięki temu dzieci poznały chłopca, któremu śnią się wakacje.
Na koniec każdego dnia wszyscy, którzy wzięli udział w Tygodniu
Czytania otrzymali z rąk bibliotekarki dyplomy z podziękowaniem
za udział w tym przedsięwzięciu.
Tydzień Czytania Dzieciom cieszył się dużym zainteresowaniem wśród
rodziców. Mamy i tatusiowie chętnie przystąpili do programu
Czytające Przedszkola”. Przedszkolaki z zaciekawieniem słuchały
pięknego czytania, mogły również poznać rodziców swoich kolegów
i koleżanek. Myślę, że takie przedsięwzięcie zostanie powtórzone
w następnym roku szkolnym.
Oprac. Emilia Świątkowska
fot. Emilia
Świątkowska
|