BIBLIOTEKA przyjazna dzieciom |
O
bibliotece
Krasnybór 2014/2015 r.
Zbiorcza informacja o wykonaniu zadań konkursowych
organizowanych przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie, na
podstawie których szkoła otrzymała dyplom nadający bibliotece tytuł
„Biblioteka przyjazna uczniowi”
Informujemy, że nasza szkoła w okresie od
listopada 2014 r. do kwietnia 2015 r. wykonywała zadania
przewidziane regulaminem konkursu Biblioteka przyjazna uczniowi
w sposób następujący:
Zadanie 1.
Przeprowadzenie przez Bibliotekarzy szkolnych sondażu
wśród wybranych grup wiekowych wskazujących na liczbę przeczytanych
pozycji pozalekturowych wśród uczniów pt. „Czy czytanie jest
trendy?”. Forma sondażu może być dowolnie rozszerzana przez szkołę
lub modyfikowana stosownie do wieku uczniów. Ocena na podstawie
wyników sondażu przesłanych przez szkoły do jury konkursu.
Wykonanie:.
Liczba uczniów w szkole 123
Liczba klas 9
Liczba uczestników 110
uczniów, 37 rodziców
Liczba i forma sondaży 3 ( 2
ankiety dla uczniów, 1- dla rodziców)
Wnioski, ocena zadania, wyniki, uwagi
W ankiecie wzięła udział większość uczniów i
wszyscy rodzice. Jest to wynik bardzo dobry. Wyniki ankiety są
zadowalające.
Większość dzieci z klas I-III szkoły
podstawowej słucha w domu głośnego czytania w wykonaniu rodziców,
niestety rzadko. Mniej więcej tyle samo jest uczniów, którzy
wybierają, której książki chcą posłuchać, co i nie ma możliwości
wyboru. Choć nie zawsze może wybrać książeczkę, którą przeczyta
rodzic, to jednak wszyscy zgodnie twierdzą, że dziecko bardzo lubi
tego typu zabawę.
Większość z uczniów
klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum lubi czytać książki
i chętnie je wypożycza. Większość uczniów udzieliło odpowiedzi na
pytanie o podanie tytułu książki ostatnio przeczytanej i propozycji
do spisu lektur. Jest to dowodem tego, że uczniowie klas I-III
gimnazjum czytają książki. 35% ankietowanych odmówiło wymienienia
tytułu książki, którą poleciliby koledze/koleżance. Tylko jedna
osoba nie korzysta z biblioteki i nie czyta książek.
Jak większość
młodzieży, korzystają także z Internetu i telewizji, aby uzyskać
wiadomości o świecie.
Ilość tytułów oraz
ich rozmaitość świadczy o tym, ż należy dokonywać jak najczęściej
zakupu nowości wydawniczych do biblioteki.
Zadanie 2.
Przeprowadzenie pogadanek w wybranych klasach na
temat pozytywnego wpływu czytania na rozwój potencjału
intelektualnego oraz poznawczego ucznia. Ocena na podstawie
informacji przesłanej do jury pocztą elektroniczną.
Wykonanie:
Liczba przeprowadzonych pogadanek
3
Liczba uczestników 41
Ocena wartości pogadanek, wnioski
Pogadanka była wspomagana prezentacją
multimedialną pt.
POZYTYWNY WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ
EMOCJONALNY, PSYCHICZNY, INTELEKTUALNY I MORALNY UCZNIA
Uczniowie chętnie słuchali o wartości czytania
oraz o przeszkodach odwracających uwagę od czytania, jakie musi
pokonać każdy czytelnik w czasach Internetu i telewizji.
Zadanie 3.
Samokształcenie ucznia – umiejętność korzystania z
katalogów kartkowych i elektronicznych, księgozbioru podręcznego
oraz ofert innych bibliotek. Zorganizowanie w wybranych klasach
cyklicznych zajęć korzystania ze zbiorów. Ocena na podstawie
pisemnej informacji wynikającej z obserwacji Bibliotekarza wybranej
grupy uczniów.
Wykonanie:
Liczba przeprowadzonych zajęć
6
Liczba uczestników 34
Wnioski, ocena zadania, uwagi
Uczniowie, dzięki zajęciom, przyswoili sobie nowe
słownictwo dotyczące biblioteki, nauczyli się odróżniać katalogi
oraz wyszukiwać informacji w katalogu kartkowym i elektronicznym
Zadanie 4.
Przeprowadzenie szkolnego konkursu na dowolne prace
plastyczne, literackie lub publicystyczne
Wykonanie:
Liczba prac 23
Liczba uczestników 22
Wnioski, ocena zadania, wyniki, uwagi
Uczniowie chętnie wzięli udział w konkursie, który
rozwijał ich wyobraźnię oraz talent plastyczny, a także uczył
zdrowej rywalizacji.
Zadanie 5.
Przeprowadzenie szkolnego konkursu/ olimpiady/
rozgrywek międzyklasowych ze znajomości lektur pod nazwą „Szkolny
Mistrz Czytelnictwa”. Ocena na podstawie informacji przesłanej do
jury przez szkołę.
Wykonanie:.
Liczba konkursów/olimpiad/rozgrywek
1
Liczba uczestników 32
Wnioski, ocena zadania, uwagi
Z uwagi na to, że mamy w szkole po jednym oddziale
każdej klasy w konkursie wzięli udział uczniowie klasy I, II i III
gimnazjum. W każdej klasie wyłoniono zwycięzcę, czyli Szkolnego
Mistrza Czytelnictwa. Konkurs polegał na rozwiązywaniu zadań na
podstawie tekstu. Miał charakter pisemny. Uczniowie chętnie wzięli w
nim udział. Konkurs był szczególnie potrzebny trzecioklasistom przed
egzaminem.
Zadanie 6.
Działalność kulturalna i promocja biblioteki w
środowisku szkolnym i gminnym. Ocena na podstawie informacji
opisujących formę podejmowanych promocji przesłanej do jury przez
Bibliotekarzy.
Wykonanie:
Sprawozdanie, wnioski, uwagi
30 kwietnia 2015 r. uczniowie gimnazjum wraz z
opiekunami wybrali się do sąsiedniej gminy, czyli miejscowości
Lipsk, aby tam w sali kinowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury
zaprezentować projekt w języku angielskim, na który składało się
przedstawienie z morałem, piosenki, prezentacja multimedialna „English
around the Europe” oraz taniec „Belgijka”. Wszystko w języku
angielskim. Celem projektu była promocja Biblioteki Szkolnej w
Krasnymborze w środowisku szkolnym i międzygminnym oraz motywowanie
uczniów do nauki języka angielskiego. Temat prezentacji to: „PO
ANGIELSKI DO BIBLIOTEKI!”. Przedstawienie spotkało się z dużym
zainteresowaniem. Aktorzy dali z siebie wszystko.
Zadanie 7:
Zorganizowanie przez Bibliotekarzy szkolnych dnia
wspólnego czytania pod nazwą „Czytanie łączy pokolenia”. Szkoła może
zaprosić rodziców i dziadków do wspólnego czytania wybranych pozycji
Wykonanie:
Liczba spotkań 1
Liczba uczestników 4
Wnioski, ocena zadania, uwagi
21 stycznia
2015 roku obchodziliśmy w Zespole Szkół Samorządowych Dzień Babci i
Dziadka. Z tej okazji odbył się uroczysty apel, ale nie tylko.
Babcie oraz mama najmłodszych dzieci uczęszczających do naszej
szkoły, czyli przedszkolaków zgodziły się wziąć udział w Dniu
Wspólnego Czytania pod nazwą „Czytanie łączy pokolenia”
zorganizowanym przez bibliotekę szkolną.
Babcie zaprezentowały dzieciom
następujące bajki: o „Chorym kotku” Stanisława Jachowicza, „Trzy
świnki”, „Stefka Burczymuchę” Marii Konopnickiej. Dzieci, które
zgromadziły się w pobliżu tych trzech pań, z uwagą słuchały ich
czytania. Widać było, że są zainteresowane treścią książeczek.
Na koniec każda z pań otrzymała
pamiątkowy dyplom będący podziękowaniem za udział w tym
przedsięwzięciu.
Zadanie 8
Przygotowanie przez Bibliotekarza szkolnego opinii na
temat pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem mającym trudności w
nauce. Ocena na podstawie pisemnych opinii przesłanych do jury
konkursu.
Wykonanie:
Opinie, wnioski, uwagi.
Dla najmłodszych
dzieci, czyli przedszkolaków biblioteka organizuje zajęcia
biblioterapeutyczne mające na celu walkę z problemami, z którymi
musi zmierzyć się dziecko rozpoczynające etap szkolny, czyli np.
złością, wstydem, poczuciem bycia w czymś gorszym od rówieśników.
Podstawową zdolnością każdego ucznia
kształtowaną od początku nauki jest nauczenie się czytania ze
zrozumieniem. W związku z tym biblioteka prowadzi zajęcia
wyrównawcze dla uczniów szkoły podstawowej mających z tym trudności.
Gimnazjaliści na zajęciach wyrównawczych
uczą się stylistyki, która jest podstawą prawidłowo pisanych przez
nich prac podczas sprawdzianów i egzaminów. Na zajęciach uczniowie
kształtują dobry styl wypowiedzi ustnych i pisemnych, ćwiczą
używanie zawsze odpowiednich, najtrafniejszych wyrazów.
Biblioteka szkolna organizuje konkursy,
pobudzając do działania tych najzdolniejszych będących miłośnikami
książek i biblioteki.
Gimnazjaliści biorą dział w
konkursach językowych np. „Piszę i mówię poprawnie” organizowany z
okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Prowadzą
również gazetkę multimedialną na stronie internetowej szkoły (www.szkolakrasnybor.pl)
pod tytułem „Biblioteka zaprasza”, w której opisują najciekawsze
przeczytane przez siebie książki Wszyscy uczniowie powtarzają
wiadomości na temat biblioteki i książek biorąc udział corocznych
konkursach z nagrodami odbywających się w bibliotece szkolnej na
każdej przerwie z okazji Tygodnia Bibliotek.
Zadanie 9
Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu
recytatorskiego dla uczniów z podziałem na wiek, gdzie wygranego
wyłaniają uczniowie głosowaniem poprzez podniesienie ręki. Tematyka
może dotyczyć wierszy poświęconych Patronowi Szkoły lub wierszy
ulubionego poety. Ocena na podstawie zdjęć, treści wiersza oraz
zestawienia głosów.
Wykonanie:
Liczba konkursów 1
Liczba uczestników 9
Liczba zdjęć/wiersza 9
Zadanie 10
Udział bibliotekarza w kursie e-learningowym,
którego tematy to:
Dobór materiału czytelniczego, Organizacja biblioteki
szkolnej, zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza, Źródła
finansowania kultury, Współpraca bibliotekarza z nauczycielami,
uczniami, rodzicami i innymi bibliotekami, Prawo autorskie w
praktyce bibliotek, Podstawy prawne funkcjonowania biblioteki
szkolnej, Organizacja biblioteki szkolnej, OCHRONA DANYCH I ARCH DOK
ELEKTR. (2), Konstruowanie scenariuszy zajęć biblioterapeutycznych,
E-biblioteka
Wnioski, ocena zadania, wyniki uwagi
Celem konkursu było rozwijanie i wspieranie wśród
uczniów zdolności recytatorskich, doskonalenie języka angielskiego,
szerzenie zainteresowania nauką języka obcego wśród uczniów,
doskonalenie recytacji w języku polskim.
Konkurs polegał na recytacji wiersza w języku
angielskim i polskim. Tematyką wierszy w szkole podstawowej były
zwierzęta, a w gimnazjum miłość.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem przygotowali się
do tego przedsięwzięcia. Ich występ wywołał wiele pozytywnych
emocji.
Przesłano do jury następujące materiały
dokumentujące wykonanie zadań konkursowych:
Nagrania filmowe, zdjęcia, zapisy tekstów,
regulaminy konkursów, prezentacje multimedialne, wzory dyplomów i
ogłoszeń konkursów, scenariusze lekcji i wzory prac konkursowych
Wnioski, uwagi, oceny konkursu, jego programu i
organizacji:
Konkurs jest bardzo wartościowy i pomaga
rozplanować pracę bibliotekarza. Doskonal mobilizuje do działania.
Uczniowie chętnie brali udział w poszczególnych zadaniach. W
programie możemy znaleźć wszystko to, co składa się na pracę
bibliotekarza.
O
bibliotece |