Program „Czytające przedszkola” w ramach Kampanii czytania „Cała Polska czyta dzieciom”
 

AKADEMIA JUTRA

Akcja„WARTO BYĆ DOBRYM”

Kampania społeczna "Czytam, więc wiem"

Program „Czytające przedszkola” w ramach Kampanii czytania „Cała Polska czyta dzieciom”

Program „Owoce w szkole”

Projekt "Rozwijanie talentu uczniów zdolnych i wyrównywanie szans rozwoju uczniów szkół wiejskich"

Projekt "Bawimy się, uczymy, rozwijamy"

SZKOŁA MARZEŃ

Uczniowie klasy II mający trudności w zdobywaniu umiejętności matematycznych: projekt trwający od IV do XI 2012 r.

 

„Lata przedszkolne to dla każdego dziecka czas niezwykle intensywnego poznawania świata, gromadzenia wiedzy, rozwijania i doskonalenia wielu umiejętności. Kluczowym narzędziem poznawczym, a zarazem warunkiem dobrego funkcjonowania w społeczeństwie jest język. Pozwala on myśleć, zadawać pytania, opisywać świat i wyrażać swe opinie. Ułatwia zawieranie i pielęgnowanie znajomości, dzięki niemu można snuć marzenia i refleksje. Język potrzebny jest nie tylko dzieciom, które wciąż pytają "dlaczego?" i dzięki temu szybko się uczą, lepiej rozumieją świat i coraz sprawniej się w nim poruszają. Język potrzebny jest także dorosłym. To nasz największy sojusznik w kontaktach z innymi, w pozyskiwaniu informacji i wiedzy, w przekonywaniu do swoich racji. Ale język potrafi być też najgorszym wrogiem, gdy jest ułomny i nieporadny - utrudnia wtedy komunikację, jest przyczyną nieporozumień i porażek. Słaba znajomość języka to źródło ciągłych frustracji i poważna przeszkoda w osiąganiu sukcesów zarówno w życiu społecznym, jak i zawodowym oraz prywatnym.
Wczesne dzieciństwo jest wyznaczonym przez ewolucję, krytycznym czasem na naukę języka. Braków wyniesionych z tego okresu zwykle nie da się nadrobić.
Dlatego nauczenie dzieci poprawnego, bogatego i pięknego języka oraz swobody w posługiwaniu się nim, jest jednym z najważniejszych powinności dorosłych wobec najmłodszych i darów, jakie możemy im przekazać. To prawdziwa przepustka do lepszego życia.

Wprowadzając codzienne czytanie, przedszkole może pomóc dzieciom w dobrym, a może nawet w doskonałym opanowaniu ojczystego języka.

Zaszczepiona w dzieciństwie pasja do książek i czytania jest witaminą dla psychiki i umysłu dziecka, a jednocześnie chroni je przed uzależnieniem od mediów elektronicznych i fałszywych wartości masowej kultury.

Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na wykształconych, kulturalnych, mądrych i dobrych ludzi wychowujmy je w miłości do książek, codziennie czytając im dla przyjemności: w domu, w przedszkolu i w szkole. O przyszłości naszego kraju zadecyduje poziom ludzi, których wychowujemy dziś.”




Wskazówki dla uczestników programu

1. 20 minut dziennie. Codziennie!
Należy wprowadzić na stałe codzienne czytanie dzieciom przez nauczycieli przez co najmniej 20 minut dziennie, najlepiej o stałej porze. Można czytać kilka razy dziennie.
2. Kącik czytelniczy
Warto urządzić w sali specjalny kącik do czytania, w którym pojawi się także niski regał z książkami dostępnymi dzieciom w czasie całego dnia pobytu w przedszkolu. Książki powinny być ustawione okładkami do czytelnika,
by przyciągały uwagę dzieci i zachęcały do korzystania z nich. Nie zabraniajmy dzieciom samodzielnego sięgania po książki, ale zadbajmy, by były to książki odporne na dziecięce zabawy i nieporadność rączek – w twardych oprawach, najlepiej z twardymi kartkami (zwłaszcza dla najmłodszych czytelników
3. Czas czytania dostosujmy do możliwości koncentracji dzieci.
Dzieci, które nie miały wcześniejszych doświadczeń z czytaniem, mogą mieć kłopot ze skupieniem uwagi dłużej niż przez kilka minut. Niektóre wcale początkowo nie będą umiały słuchać. Nie zniechęcajmy się! To normalny etap wychowania do czytania, trwający nawet kilka miesięcy, zanim dzieci przyzwyczają się do czytania i będą na nie z radością czekać.
4. Nie zmuszajmy dzieci do nieruchomego siedzenia w miejscu.
Dzieciom, które mają potrzebę ruchu, można pozwolić na chodzenie lub na cichą zabawę - w tym czasie też będą słuchały. Przecież języka nie uczymy się tylko na siedząco! Pamiętajmy, że czytanie ma być dla dziecka przyjemnością, a nie obowiązkiem i udręką.
5. Czytaniu powinno towarzyszyć zajęcia inspirowane lekturą
– rozmowy i zabawy językowe, zabawy ruchowe i muzyczne, zajęcia plastyczne, przygotowywanie przedstawień
i dekoracji do nich itp.
6. Zapraszajmy do czytania gości
- rodziców, dziadków, harcerzy, seniorów, przedstawicieli ciekawych zawodów itd. , aby czytali dzieciom, opowiadali o swoich pasjach i pracy. Podniesie to rangę czytania, wprowadzi element dodatkowej atrakcji, poszerzy wiedzę dzieci i ich otwartość na innych ludzi, zachęci rodziców do czytania w domach i przekaże sygnał społeczeństwu, że czytanie dzieciom jest ważne.
7. Zapraszajmy na spotkania czytelnicze osoby niepełnosprawne
– np. niewidome, na wózku inwalidzkim. Dzieci wcześniej powinny się dowiedzieć trochę o rodzaju choroby lub niepełnosprawności gościa i wspólnie przedyskutować i przygotować dla niego wszelkie ułatwienia w dojeździe do sali i podczas spotkania. (Trzeba zrobić rekonesans po budynku, rozważyć, przeszkody architektoniczne. W jednym z przedszkoli dzieci wykonały wspólnie drewniany podjazd – dostały deski, gwoździe, młotki, gogle na oczy i pod wodzą fachowego stolarza przygotowały to urządzenie). Spotkania takie poszerzą wiedzę dzieci i ich otwartość na innych ludzi, oswoją je z odmiennością i nauczą szacunku wobec osób niepełnosprawnych, rozwiną ich wrażliwość ludzką i moralną.
8. Zapraszajmy gości z zagranicy, którzy mówią po polsku lub mogą przyjść z tłumaczem.
(np. osoby mieszkające w Państwa okolicy, goście z Ambasady). Jeśli to możliwe – niech przyjdą w swym stroju narodowym i przyniosą charakterystyczne dla ich kraju rekwizyty – tkaniny, instrumenty, ozdoby. Niech przeczytają lub opowiedzą baśnie swego narodu, a potem opowiedzą dzieciom o życiu w swej dalekiej ojczyźnie.
9. Podejmijmy współpracę z pobliską biblioteką
...i zabierajmy dzieci np. raz w miesiącu do biblioteki, gdzie panie bibliotekarki pokażą dzieciom i poczytają nowe książki oraz nauczą korzystania z zasobów bibliotecznych. Warto namówić bibliotekę, by zorganizowała KLUB MOTYLI KSIĄŻKOWYCH*
10. Zabierajmy dzieci na wyprawy do księgarni, hurtowni książek, redakcji gazet, do muzeów, na wystawy sztuki i wystawy techniki
– wychowanie dziecka na sprawnego czytelnika wymaga budowania jego wiedzy ogólnej, rozbudzenia ciekawości i potrzeby poszerzania wiedzy o świecie


BIBLIOTEKA SZKOLNA WE WSPÓŁPRACY Z ODDZIAŁAMI PRZEDSZKOLNYMI ZSS W KRASNYMBORZE BIERZE UDZIAŁ W PROGRAMIE "CZYTAJĄCE PRZEDSZKOLA"

Przedszkole powinno dać dzieciom szansę codziennego kontaktu ze słowem pisanym. Bibliotekarz wraz z wychowawcami przedszkolnymi zachęcają wszystkie dzieci w wieku przedszkolnym do kontaktu z książką, odkrywania świata wyobraźni, która zostaje pobudzana na skutek słuchania czytających na głos. Książka ma też wartość terapeutyczną, pomaga w pokonywaniu codziennych trudności, z którymi zmaga się przedszkolak.

SPOTKANIE Z BAŚNIĄ

18 września 5-latki wraz z wychowawczynią, panią Katarzyną Dianą Radziewicz, odwiedziły bibliotekę szkolną, gdzie dowiedziały się, jacy są najpopularniejsi autorzy baśni, gdzie na półce mogą znaleźć książki z baśniami. Każdy mógł wziąć do ręki taką książkę i obejrzeć, a następnie wspólnie z innymi utworzyć baśniową wystawę. Oprócz tego przedszkolaki odgadywały tytuły baśni na podstawie obrazków na okładkach, zagadek zadawanych przez bibliotekarkę, p. Emilię Świątkowską i rozpoznawały też baśniowe przedmioty bez użycia wzroku, a tylko za pomocą dotyku. Wszyscy bawili się znakomicie. Zapowiedzieli, że to nie będzie jedyna ich wizyta.


KIERMASZ DLA PRZEDSZKOLAKÓW

Pod koniec września 2012 r., w ramach programu akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, w bibliotece szkolnej odbył się kiermasz przeznaczony dla przedszkolaków. Cieszył się on dużym zainteresowaniem zarówno młodych czytelników, jak i ich rodziców. Procent ze sprzedaży książek przeznaczono na zakup lektur.


KONKURS PLASTYCZNY

Na początku października 2012 r. biblioteka szkolna ogłosiła konkurs plastyczny przeznaczony dla uczniów klas 0-III pt. „Mój ulubiony bajkowy miś”. Prace wykonane różnymi technikami można nadsyłać do końca miesiąca do biblioteki szkolnej. Konkurs ogłoszono w związku z obchodami Ogólnopolskich Urodzin Książkowego Misia, które przypadają na 14 października 2012 r.


SPOTKANIE Z POLICJANTEM I PANIĄ Z BIBLIOTEKI W JASTRZĘBNEJ DRUGIEJ

5 października 2012 r. odbyły się dwa spotkania zorganizowane przez bibliotekę szkolną. Pierwsze zorganizowano we współpracy z p. Alicją Augustynowicz i p. Katarzyną Radziewicz. Gościem był podkomisarz Paweł Jakubiak, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Augustowie. Przeczytał on przedszkolakom książkę Jerzego Ławickiego pod tytułem „Uważaj! Uważaj!” opowiadającej o bezpiecznej drodze do szkoły, właściwym zachowaniu się podczas wsiadania do autobusu oraz przechodzeniu przez jezdnię. Dzieci uważnie słuchały przygód żyrafy Klementyny i słonia Pankracego. Z pewnością to spotkanie wiele je nauczyło.
Kolejnym gościem tego dnia była pani Sylwia Łazarska, która pracuje w Bibliotece w Jastrzębnej Drugiej. Tematem jej „Misiowych bajeczek” były misie które opowiadały o swojej rodzinie oraz jeden nieszczęśliwy miś. Przypomniało to wszystkim przedszkolakom, że 14 października są Urodziny Książkowego Misia.

 


KĄCIKI CZYTELNICZE 5-LATKÓW I 6-LATKÓW

fot. E. Świątkowska


MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ BIBLIOTEK SZKOLNYCH

  
24 października przypada Międzynarodowy Dzień Bibliotek Szkolnych. W naszej szkole połączyliśmy go z programem „Czytające przedszkola”.
   Już od rana pięciolatki i sześciolatki niecierpliwie oczekiwały aż przyjdzie do nich bibliotekarka – pani Emilia Świątkowska. Chciały wręczyć jej własnoręcznie wykonane dyplomy z okazji Dnia Biblioteki z życzeniami wielu nowych książek w i pomysłów na konkursy. Czekały też na to, że zabierze ich pociągiem z klas do biblioteki. Najpierw jednak Zabawa polegała na tym, aby kupić bilet ze swoim imieniem i przyczepić go sobie do ubrania a następnie ustawić się gęsiego i ruszyć udając dźwięk pociągu. W przyczepianiu biletów pomagały przedszkolakom panie wychowawczynie: Urszula Pastewska i Katarzyna Diana Radziewicz.
   Gdy przedszkolaki znalazły się już w bibliotece, zostały wprowadzone przez panią bibliotekarkę w tajemniczy nastrój. Chętnie odpowiadały na pytania dotyczące magii i osób zajmujących się czarami. 5-latki stwierdziły, że ich wróżką, która wymyśla nowe zabawy i sprawia, ze czas razem spędzony jest magiczny, jest „pani Kasia”. Została więc ona także wróżką w zabawie, która polegała na odgadnięciu „tajemnicy wróżki” zapisanej na kartce. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie, dlaczego niektórym dzieciom wróżka chce spełnić życzenia, a innym nie? Zabawa polegała na tym, że dzieci ustawione w koło mówiły swoje życzenia, a wróżka spełniała je tylko np. dzieciom ubranym w bluzę z suwakiem, albo dziewczynkom mających opaski na włosach, w zależności od tego, co bibliotekarka napisała jej na karteczce.
Po tym wstępie nadszedł czas na głośne czytanie przez bibliotekarkę baśni pt. „Wróżki” Charles`a Perrault`a. Dzieci uważnie słuchały, bo później musiały narysować wróżkę. Jednak ich zadanie było utrudnione, ponieważ rysowały w trzech grupach: pierwsza rysowała tylko głowę, druga- tylko tułów, a trzecia tylko mnogi. Na koniec połączyły rysunki i podziwiały jak poszczególne części ciała wróżki ciekawie razem wyglądają.
   Zanim wszyscy ponownie wsiedli do pociągu, przesłali sobie siedząc w kręgu iskierkę przyjaźni, która zakończyła zabawę w bibliotece.
   Gdy znaleźli się już w swoich klasach, wykonali piękne zakładki do książek, które następnie podarowali pierwszoklasistów w dniu ich Ślubowania.
   Ten dzień pozostanie długo w ich pamięci i z pewnością zachęci do częstszych odwiedzin w bibliotece.
 


DZIEŃ DOBRY, PANIE LISTONOSZU

   W ramach tygodniowego tematu dydaktycznego „Kolorowe listy”, dnia 26.10.2012 r. , 5-latków oddziału przedszkolnego z ZSS w Krasnymborze odwiedził miejscowy listonosz, Krzysztof Wojewnik. Podczas spotkania dzieci mogły zapoznać się z pracą listonosza i czynnościami pracowników poczty. Rozmawiając z gościem, dzieci zrozumiały znaczenie znajomości własnego adresu, utrwaliły także znajomość swojego imienia i nazwiska. Pan listonosz omówił dzieciom zagadnienia takie jak: mundur listonosza i jego narzędzia pracy oraz pozytywne i negatywne aspekty pracy. Ciekawość maluchów wzbudziła oczywiście wielka torba listonosza i to, co się w niej znajduje. Widząc zaciekawienie dzieci, pan listonosz zademonstrował jej zawartość. Ku wyraźnej uciesze dzieci -grupa przedszkolaków dostała prezenty ( koperty, ulotki i czyste blankiety przekazów pocztowych ). Pan listonosz w ramach programu „Czytające przedszkola” będącego częścią ogólnopolskiej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” przeczytał najmłodszym książkę pt. „Listonosz Pat. Dobra praca”. Książkę udostępniła Miejska Biblioteka Publiczna. Oddział dla dzieci w Augustowie. Na zakończenie spotkania dzieci wręczyły panu Krzysztofowi podziękowanie za poświęcony czas. Zadowoleni ze spotkania pożegnaliśmy pana listonosza.

Oprac. Katarzyna Diana Radziewicz
 

fot. Katarzyna Diana Radziewicz


KONKURSOWE MISIE
 

   40 prac plastycznych wpłynęło na konkurs pt. „Mój ulubiony bajkowy miś” organizowany przez Bibliotekę Szkolną w Krasnymborze w ramach obchodów Urodzin Książkowego Misia. W konkursie wzięły udział dzieci w wieku od 5 do 9 lat. Nadesłane przez nie prace wykonane różnymi technikami, od rysowanych kredkami, malowanych farbami, po wyklejane kolorowymi wycinankami, kulkami z bibułki, plasteliną lub brokatem. Przedstawiały przeróżne misie znane z książek i szklanego ekranu: Kubusia Puchatka, Uszatka, bohatera „Sezonu na misia”, misia Yogi, a nawet Lubisia.
   Komisja w składzie: Emilia Świątkowska, Katarzyna Diana Radziewicz, Danuta Wojewnik, miała nie lada kłopot w wytypowaniu zwycięzców, bowiem każda praca była wyjątkowa i niepowtarzalna, wykonana z dbałością o szczegóły. Niektóre były bardzo pracochłonne i widać było, że autor poświęcił wiele czasu, aby wszystko wyglądało perfekcyjnie.
   W wyborze pomagały 4 kryteria oceniania: zgodność pracy z tematem, estetyka pracy, materiał służący do jej wykonania (stopień trudności) oraz samodzielność wykonania pracy.
   Po długiej naradzie jury przyznało17 nagród w 5 kategoriach wiekowych.
   Wśród 5-latków I miejsce zajął Kacper Chomiczewski, II miejsce - Mikołaj Czerwiński, III miejsce – Wiktoria Kotarska. W kategorii wiekowej 6-latki I miejsce zajęła Dominika Daniszewska, II miejsce -Kamil Węglicki, III miejsce -Wiktoria Jurguć. Wśród pierwszoklasistów I miejsce zajęła Natalia Rudziewicz, II miejsce -Wiktoria Karbowska, II miejsce -Magda Krysztofik. Zwycięskimi drugoklasistami są: Wojciech Szczytko, który zajął I miejsce, Julia Zagórska – II Miejsce i Bartosz Kułak – III miejsce. Najstarsi zwycięzcy konkursu to: Maciej Białołus, który zajął I miejsce, Ewelina Borkowska – II miejsce, Weronika Dołęgowska – III miejsce. W tej kategorii wiekowej wyróżnone zostały: Urszula Dzienis i Patrycja Rogowska.
   Zwycięzcy dostali nagrody książkowe oraz pamiątkowe dyplomy. Pozostali otrzymali słodkie nagrody pocieszenia. Wręczenia nagród dokonała pani dyrektor Barbara Kotarska.
Wszystkie prace zostały zaprezentowane na wystawie w bibliotece szkolnej.

Oprac. Emilia Świątkowska
 

fot. Damian Plisko kl. IIG

 


 

Bal Baśniowy
 

Dnia 16.11.2012 r. w Oddziale Przedszkolnym odbył się „Bal Baśniowy”.
Sześciolatki przebrały się za różne postacie bajkowe. Było dużo konkursów, na przykład: „Z jakiej bajki jestem?”, „Układamy czarodziejskie zaklęcia”, „Ilustracja ruchowa piosenki ABRAKADABRA”, „Wykonaj czarodziejską różdżkę”.
Następnie dzieci przygotowały słodki poczęstunek na bal Kopciuszka. Pani bibliotekarka z Jastrzębiej Drugiej czytała dzieciom baśń pt. „Kot w butach”. Sześciolatki chętnie wypowiadały się na temat tej baśni.
Odbyła się także zabawa taneczna, na którą były zaproszone pięciolatki. Było miło i wesoło. Wszyscy byli zadowoleni, że mogli uczestniczyć w balu

.
Oprac. Urszula Pastewska

 

 


CZERWONY KAPTUREK NA SCENIE

   Dnia 21.11 2012 r. grupa sześciolatków zaprosiła pięciolatków i uczniów klas I-III na przedstawienie baśni pod tytułem „Czerwony Kapturek”.
   W związku z tematem kompleksowym „W świecie teatru” dzieci, pod kierunkiem pani Urszuli Pastewskiej, przez tydzień przygotowywały scenografię, pacynki do baśni oraz afisz informujący o przedstawieniu.
Pomimo tremy sześciolatki bardzo ładnie przedstawiły baśń. Na koniec przedstawienia grupa otrzymała duże brawa.
   Przedszkolaki były bardzo uradowane i zadowolone ze swego występu. Udowodniły, że baśń braci Grimm może stać się inspiracją do przedstawienia jej na scenie.

Oprac. Urszula Pastewska

 


28 listopada 2012 r. - Spotkanie przedszkolaków z przedstawicielami Placówki Straży Granicznej w Lipsku

   W środę, 28 listopada 2012 r. przedszkolaków odwiedzili niezwykli goście – pan Piotr Bagieński i pan Maciej Karczewski, którzy byli przedstawicielami Placówki Straży Granicznej w Lipsku. Przyjęli oni zaproszenie Biblioteki Zespołu Szkół w Krasnymborze i zgodzili się wziąć udział w programie „Czytające Przedszkola”, który powstał w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Dzieci chętnie słuchały fragmentów „Gromadki Misia Uszatka” autorstwa Czesława Janczarskiego. Dzięki tej książce dowiedziały się między innymi, że należy wycierać nogi przed wejściem do szatni, poznały Andrzejka-siłacza i z zainteresowaniem śledziły losy łódki-kapcia utopionej w akwarium przez Misia Uszatka.
   Zarówno czytający jak i słuchacze bawili się przy tym wspaniale. Przedszkolaki podziękowały gościom za przybycie. Obaj panowie cieszyli się, że sprawili im tyle radości swoją obecnością.

.

Oprac. Emilia Świątkowska
 

 


Loteria fantowa z okazji obchodów Dnia Pluszowego Misia (25.11.2012 r.)

   Z okazji obchodów Dnia Pluszowego Misia, które przypadają 25 listopada 2012 roku przedszkolaki: pięciolatki i sześciolatki zorganizowały 26 listopada 2012 roku loterię fantową dla całej szkoły.
   Każdy los wygrywał. Fantami były pluszami przyniesione przez dzieci. Pieniążki zostały przeznaczone dla chorego kolegi Marka, który ma indywidualne nauczanie.
   Przedszkolaki są dumne, że mogły pomóc koledze.


Oprac. Urszula Pastewska

 

     

 


„Odwiedził nas Mikołaj”


6 grudnia 2012 (czwartek) w Zespole Szkół Samorządowych w Krasnymborze, przedszkolaków odwiedził święty Mikołaj. Dzieci z przejęciem wyglądały gościa. Niecierpliwie zaglądały do okna i nasłuchiwały odgłosu dzwoneczka. 5-latki powitały gościa wyliczanką „Jeden, dwa…”, a po rozmowie z nim dostały piękne prezenty. Na pamiątkę tego ważnego dnia wykonaliśmy zdjęcia. Dziękujemy Mikołajowi za prezenty, a dzieci pamiętają, że obiecały słuchać rodziców w domu i Pani w przedszkolu.
W tym dniu 5–latków odwiedziła również Pani pedagog z ZSS w Krasnymborze Joanna Maciejewska. Po krótkiej rozmowie na temat odwiedzin Mikołaja i otrzymanych prezentów, pani Joasia pomalowała dzieciom buziaki specjalnymi kredkami do malowania twarzy. I tak powstały śliczne kolorowe biedronki, kotki, koguciki itp. zwierzaczki. Pani pedagog w ramach ogólnopolskiej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”. „Program Czytające przedszkola” przeczytała najmłodszym książkę pt. „Wigilijny wieczór” Alicji Patey Grabowskiej.
Maluszki pełne wrażeń po wizytach, zaczęły ubierać choinkę klasową. Zgodnie wszyscy uznali, że ten dzień był niezwykle udany.
 

Opracowała: Katarzyna Diana Radziewicz

 


Mikołaj, oprócz obdarowania 6-latków prezentami, zachęcał także do czytania książek

 

 

 


Mikołajkowy Kiermasz Nowej Książki, który odbył się w bibliotece szkolnej, spodobał się 5-latkom i 6-latkom

 

 


Poczytaj mi, babciu....

11 lutego 2013 roku 5-latki gościły swoje najukochańsze babcie. Jedna z nich - pani Elżbieta Ryszkiewicz, chętnie skorzystała z zaproszenia i na rzecz programu „Czytające przedszkola” w ramach kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” przeczytała swojej wnuczce, Oliwii Sztukowskiej, oraz jej koleżankom i kolegom książeczkę autorstwa Ireny Landau pod tytułem „Babcia też człowiek”.
Dzieci nauczyły się z niej, ze należy pomagać swoim rodzicom, a szczególnie babci, w obowiązkach domowych. Zrozumiały, że babcia też ma prawo być czasem zmęczona, czasem ma ochotę oderwać się od obowiązków i zrelaksować się przy czytaniu książki.
Przedszkolaki z zaciekawieniem słuchały tego, co czytała im babcia. Z pewnością nie był to czas stracony. Z niecierpliwością czekają na kolejnego gościa, który przeniesie ich w świat książek.

Oprac. Emilia Świątkowska

 
     

 


Światowy Dzień Poezji w przedszkolu


  
21 marca 2013 roku, z okazji Światowego Dnia Poezji, przedszkolaki, czyli 5-latki i 6-latki pod opieką pani Katarzyny Radziewicz i pani Urszuli Pastewskiej zaprezentowały przed całą szkołą występ słowno-muzyczny z wykorzystaniem instrumentów muzycznych dotyczący nadchodzącej wiosny. Pięknie zaprezentowały wiersz Jana Brzechwy pt. „Przyjście wiosny” oraz przedstawiły słowami wierszy nadejście wiosny widzianej oczami zwierząt leśnych. Dzieci były wspaniale przebrane, na buziach miały piękne maski zwierząt takich jak np: wiewiórka, borsuk, żaba, kret, jeż, wąż, sroka, kos.
 

Oprac. Emilia Świątkowska

 
 

 



   Zajęcia z biblioterapii w 5-latkach i 6-latkach w ramach Tygodnia Bibliotek


8 i 9 maja 2013 roku odbyły się zajęcia z biblioterapii przeprowadzone przez bibliotekę szkolną. Tematem zajęć była złość oraz metody radzenia sobie z nią.
Przedszkolaki aktywnie uczestniczyły we wszystkich przewidzianych atrakcjach. Z wielką chęcią udawały dzikie zwierzątka, które nie ukrywają tego, że są groźne. Naśladowały między innymi tygrysa, słonia, węża i wilka.
Następnie wysłuchały opowiadania terapeutycznego Eriki Meyer-Glitza pod tytułem „Kiedy Kan-No-Mushi” się obudzi oraz obejrzały prezentację multimedialną ilustrującą przeczytany przez panią bibliotekarkę tekst. Chętnie odpowiadały na pytania dotyczące bohaterek opowiadania. Rozumiały, ze niekontrolowana złość jest czymś niewłaściwym.
Każdy z uczestników spotkania mógł usiąść na krześle złości i pokazać za pomocą miny, jak wygląda, gdy jest na kogoś zły.
Podczas tych zajęć dzieci poznały metody pozbywania się złości: taniec, sport, słuchanie muzyki. Brały też udział w zabawach uczących rozładowywania złych emocji. Darły gazetę i tworzyły kulę złości, którą wyrzucały do kosza. Doprowadzały do pęknięcia balonika, który miał narysowaną buźkę wyobrażającą złość.
Strzępki baloników wrzucały do pojemnika z uśmiechniętą lub złą buźką, w zależności od tego, czy zajęcia podobały się, czy też nie.
Na koniec tworzyły czarnymi kredkami rysunki przedstawiające osobę, która jest zła oraz kolorowe portrety wesołych osób. Tworzeniu prac plastycznych towarzyszyła muzyka.
Każdy mógł podziwiać ich dzieła, które zostały wyeksponowane w postaci wystawy.
Sądząc po tym, że większość przedszkolaków zapełniła balonikami pojemnik z uśmiechniętą buźką, zajęcia podobały się i wprawiły ich w dobry nastrój.

Oprac. Emilia Świątkowska

 

fot. Urszula Pastewska, Katarzyna Diana Radziewicz, Emilia Świątkowska


Wycieczka przedszkolaków do Miejskiej Biblioteki Publicznej i Muzeum Ziemi Augustowskiej

Z okazji Tygodnia Bibliotek 14 maja 2013 roku 5-latki i 6-latki wraz z wychowawczyniami, czyli panią Katarzyną Dianą Radziewicz i panią Urszulą Pastewską, wzięły udział w wycieczce do Augustowa zorganizowanej przez bibliotekę szkolną w ramach programu „Czytające przedszkola”.
Na początku odwiedziły Miejską Bibliotekę Publiczną. Tam zostały powitane przez panie bibliotekarki: p. Krystynę Fiodorow i panią Iwonę Wysocką. Wzięły udział w lekcji bibliotecznej „Lata osa koło nosa”. Wysłuchały opowiadania o osie ze zbiorku „Opowiadania z piaskownicy”, Każdy z uczestników spotkania otrzymał pamiątkową naklejkę z osą. Bawiły się także w uciekanie przed osą , a także w poszukiwaczy skarbów, dzielnie buszując wśród regałów, aby odnaleźć kolorowe obrazki i podzielić je na 3 grupy.
Dzieciaki bawiły się świetnie. Zapowiedziały, że na tej jednej wizycie się nie skończy, ponieważ chcą zostać czytelnikami tej biblioteki.
Następne w kolejności było Muzeum Ziemi Augustowskiej. Pani kustosz Anna Guzewicz oprowadziła wszystkich po Sali pełnej eksponatów. Znalazły się tam bardzo stare przedmioty zaliczające się do trzech grup zawodów, a mianowicie: tkactwa, garncarstwa i plecionkarstwa. Dzieci mogły obejrzeć między innymi prawdziwy kołowrotek, dowiedziały się jakie było kiedyś znaczenie słowa „szlaban” oraz dlaczego starą lampę nazywano „dziadkiem”.
Na koniec wysłuchały opowiadania o słomiance z książeczki autorstwa Wandy Chotomskiej pod tytułem: „Od rzeczy do rzeczy” czytanego na głos przez panią kustosz.
Pierwsza wizyta w bibliotece była bardzo emocjonująca. Przedszkolaki okazały duże zainteresowanie eksponatami, grzecznie słuchały tego, co mówiła pani kustosz. Z pewnością była to dla nich bardzo pouczająca wycieczka.

Oprac. Emilia Świątkowska

 

fot. Emilia Świątkowska


 

XII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

   Od 1 do 8 czerwca 2013 roku trwał XII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom. Ponieważ nasza szkoła wzięła udział w programie Czytające Przedszkola, biblioteka zaprosiła rodziców, aby przez tydzień codziennie rano czytali przedszkolakom.
   4 czerwca 2013 roku jako pierwsza 5- latkom i 6-latkom czytała pani Jadwiga Szyper. Wybrała ona książkę S. Szuchowej i H. Zdzitowieckiej pod tytułem „Od wiosny do wiosny”. Przeczytała opowiadania o przyrodzie, zagadki dotyczące roślin i zwierząt oraz baśń o kwiecie paproci. Przedszkolaki z dużym zaciekawieniem słuchały głosu pani Szyper, której w przygotowaniach do wystąpienia pomagała 6-letnia córeczka Patrycja. Następnego dnia, czyli 5 czerwca 2013 roku, dzieciom czytała pani Barbara Miklaszewicz, mama Beaty i Mateusza. Sięgnęła ona do książki Mieczysławy Buczkówny „Drugi Wojtuś”. Pięknie przeczytała rozdział pod tytułem „Przedszkole jest nasze”, z którego przedszkolaki dowiedział się, między innymi, że pani przedszkolanka może być dobra i zła.
   Kolejnymi gośćmi, którzy 6 czerwca 2013 roku zgodzili się poczytać maluchom byli pani Marta i pan Karol Klim, rodzice Rafała. Dużą atrakcją było zaprezentowanie przez nich munduru leśnika, gdyż oboje pracują w tym właśnie zawodzie. Opowiedzieli oni kilka słów o swojej pracy. Dzieci chętnie wzięły udział w dyskusji o lesie, zwierzętach i roślinach, które można tam spotkać. Pan Karol Klim, kontynuując temat przyrody, przeczytał dzieciom fragmenty książki Marii Kownackiej pod tytułem „Razem ze słonkiem. Wiosna”. Pani Marta zaprezentowała fragmenty książki Aleksieja Pysina pod tytułem „W słonku”, gdzie przepięknie przeczytała wiersz „Mgła”. Dużą atrakcją było to, że dzieci mogły samodzielnie wybrać fragment, który chciały usłyszeć.
   Następnym gościem tego dnia była pani Barbara Dyda, która przeczytała fragmenty książki również Marii Kownackiej, tyle, że „Razem ze słonkiem. Przedwiośnie”.
Ostatnią osobą, która 7 czerwca 2013 roku zgłosiła swój udział w Tygodniu Czytania była pani Beata Biedul, mama Kuby i Konrada. Zaprezentowała wszystkim słuchaczom fragmenty książki autorstwa Mariana Grześczaka pod tytułem „Przedszkole wesołych przygód”. Dzięki temu dzieci poznały chłopca, któremu śnią się wakacje.
   Na koniec każdego dnia wszyscy, którzy wzięli udział w Tygodniu Czytania otrzymali z rąk bibliotekarki dyplomy z podziękowaniem za udział w tym przedsięwzięciu.
   Tydzień Czytania Dzieciom cieszył się dużym zainteresowaniem wśród rodziców. Mamy i tatusiowie chętnie przystąpili do programu Czytające Przedszkola”. Przedszkolaki z zaciekawieniem słuchały pięknego czytania, mogły również poznać rodziców swoich kolegów i koleżanek. Myślę, że takie przedsięwzięcie zostanie powtórzone w następnym roku szkolnym.

Oprac. Emilia Świątkowska

 

fot. Emilia Świątkowska