Wpływ samotności na życie ludzkie na podstawie doświadczeń bohaterów naszych lektur

 

 

 

Wprowadzenie

Samotność kojarzona jest najczęściej z poczuciem wyobcowania i nostalgią. Jest wiele jej rodzajów i nie sposób ich wszystkich sklasyfikować. Od osamotnienia różni ją z pewnością to, że często jest wynikiem świadomego wyboru. Najbardziej jednak dotkliwe jest poczucie opuszczenia, całkowitej izolacji, utraty kontaktu z innymi. Samotność jest przygnębiająca, zwłaszcza, jeśli trwa długo, ale czasem bywa potrzebna. Cenią ją szczególnie artyści. W literaturze z motywem samotności wiążą się głównie postacie spiskowców, banitów, opuszczonych kochanków, romantycznych poetów, osób „chorych”, odrzuconych przez społeczeństwo. Współcześnie, w dobie Internetu i konsumpcji dużą wagę przywiązuje się do osamotnienia w tłumie. Ponadczasowa jest jednak samotność w obliczu cierpienia, bólu i śmierci.

W naszym projekcie zajmiemy się poznaniem spojrzenia na samotność przez twórców dzieł literackich. Potrzebne nam do tego będą pewne umiejętności, które będziemy podczas realizacji projektu rozwijać.

Najważniejsze z nich to:

*      Umiejętność formułowania podstawowych pytań filozoficznych dotyczących rzeczywistości, człowieka i kultury.

*      Umiejętność definiowania, klasyfikowania, argumentowania; prowadzenie dyskusji.

*      Umiejętność dokonywania analizy tekstów literackich w aspekcie zawartych w nich problemów.

*      Dostrzeganie motywów literackich w konkretnych utworach.

Zagadnienia te są zapisane w podstawie programowej, w części dotyczącej ścieżki filozoficznej. Projekt ten jest sposobem na osiąganie niektórych celów zapisanych dla edukacji czytelniczej i medialnej, w szkołach gimnazjalnych.

 

Powrót do strony głównej

 

Wprowadzenie

 

Zadania

Proces

Źródła

Ewaluacja

Konkluzja

Dla nauczyciela