„Marzenia się spełniają”

Uwieńczeniem realizacji projektu „Szkoły Marzeń”, była trzydniowa wycieczka „Szlakiem piastowskim”. Wybór tej trasy wiązał się z realizacją programu „Moja mała Ojczyzna”. Na wycieczkę bezpłatną, pojechało 46 uczniów z klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Krasnymborze w dniach 4-6 lipca.
      Podróż w klimatyzowanym autobusie, była komfortowa przy temperaturach na zewnątrz powyżej 300 C. Pierwszą miejscowością jaką zwiedzaliśmy to był Toruń, miasto założone przez Krzyżaków. Zwiedziliśmy ruiny zamku krzyżackiego, spacerowaliśmy po Rynku Staromiejskim. Pan Jastrzębski przewodnik, opowiadał legendy toruńskie i ciekawostki. Szczególnie jedna zapadła w pamięci o flisaku, który rozprawił się z plagą żab, która nawiedziła Toruń. Przy pomniku dzielnego flisaka zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie. Noclegi mieliśmy w Domu Wycieczkowym PTTK w Żninie. Żnin to też historyczna miejscowość, leżąca w krainie Pałangi.
      Następnego dnia, wybraliśmy się w podróż do Wenecji. Oglądaliśmy ruiny zamku Krwawego Diabła Weneckiego i zwiedziliśmy Muzeum Kolejki Wąskotorowej. Kolejką wąskotorową odkrytą, przejechaliśmy do Biskupina.
Tam chodziliśmy ulicami grodu, zrekonstruowanego sprzed 2700 lat. W tej osadzie nagrywano różne fragmenty filmów m. in. Ogniem i mieczem, Stara Baśń, a także Tajemnica Sagali. Ten film jest również w te wakacje nadawany w telewizji.
Pojechaliśmy dalej do Ostrowa Lednickego, tam promem przebyliśmy na wyspę, ma się wrażenie że jest to wyprawa w czasy Mieszka I. Według tradycji w grodzie na wyspie przyszedł na świat Bolesław Chrobry, syn Mieszka I i Dąbrówki. Jest tam muzeum gdzie można zobaczyć szkielet kobiety, która miała ponad 2,15m wzrostu. Jest to ewenement w skali odkryć archeologicznych.
     Zwiedziliśmy Muzeum Pierwszych Piastów, gdzie są zgromadzone pierwsze pieniądze, nas zadziwiło to, że były wybijane tylko z jednej strony, ponieważ były cieniutkie.
W Gnieźnie oczarowała nas Archikatedra Wniebowzięcia NMP, która kryje w podziemiach relikty świątyń z X i XI wieku. Drzwi Gnieźnieńskie w pięknym gotyckim portalu ze sceną Sądu Ostatecznego. Byliśmy w Muzeum Początków Państwa Polskiego, oglądaliśmy tam spektakl audiowizualny w podziemiach, zatytułowany „Kultura Polski Piastów”.
Drugi dzień, był bardzo intensywny, toteż „zielona noc”, która była zapowiadana przez uczniów, przebiegła spokojnie ku uciesze opiekunów.
      Ostatni dzień wyjazd raniutko i po drodze odwiedziliśmy Inowrocław i tam „Tężnię solankową”. Przy temperaturach bardzo wysokich, wejście do tężni to relaks dla ciała i duszy. Wszyscy byliśmy zauroczeni takim uzdrowiskiem.
Zwiedziliśmy zamek krzyżacki w Golubiu - Dobrzyniu. Wzniesiony na wzgórzu górującym nad miastem, początkowo siedziba komtura, a po wojnie trzynastoletniej siedziba starosty Urlyka Czerwonki.
Zjedliśmy smakowity obiad, i na deser zwiedziliśmy gotycki kościół św. Katarzyny z początku XIV wieku z renesansowa kaplicą Kostków.
      Do szkoły wróciliśmy o 22 40.
      Dzieci poznały kawałek historii państwa polskiego. To co zobaczyły zostanie im w pamięci na bardzo długo. Jestem pod wrażeniem naszych dzieci, które wykazały się ogromną wiedzą na pytania przewodników. Odpowiedziały na wszystkie pytania. Rodzice, również spisali się na medal, gdyż miło opiekować się grupą tak dobrze wychowanych uczniów.